Dikta.se
kärleksdikter Kärlek dikter om barn Barn dikter om sorg Sorg senaste poesi Senaste senast kommenterade Senast kommenterade
dikter om vänskap Vänskap Rolig poesi Humor övrig poesi Övrigt noveller Noveller slumpa Slumpa fram ett verk

Forum

En intressant fråga om Gud

När någon säger att de hatar kristendom och hatar Bibeln så tycker jag att de borde tänka sig för.
Jag menar även om man inte är kristen så kan man väl inte låta bli att tycka att budskapet är fint?
Det Jesus säger är att det största budet är älska varandra och förlåta varandra.
Det största av allt är att visa kärlek till alla människor? Jag medger att det är svårt att göra ibland men tänk vad fin världen skulle vara då?
Man behöver inte vara kristen för att hålla med budskapet.

Jag har en fråga till er som är intressant att diskutera. Låt oss säga, rent hypotetiskt, att OM det nu fanns en Gud. OM.
Skulle du vilja lära känna honom ?
Om han skulle räcka ut sin hand till dig och säga "Här är jag. Jag älskar dig."
Skulle du vilja lära känna honom?

Vänta! Tänk nu efter. Noga. Skulle du vilja lära känna Gud? Om han nu fanns?
Kommentera gärna detta verk!
Sätt ett sifferomdöme på verket: (Detta är frivilligt)

Kommentarer
NadaZero93 - 29 mar 12 - 17:47
om det fanns en gud tror jag inte att den existerar i personform eller har personlighet. mer en ren kraft. Om det dock fanns en typ shiva skulle de va rätt gött att snacka med honom just på grund av det unika perspektivet han besitter.
BaraLillaPella - 29 mar 12 - 17:16
http://www.youtube.com/watch?v=mCK095l2b8Y
TruddieDue_ - 28 mar 12 - 15:32
Ja om han nu fanns. Men det gör han inte för han är påhittad. Liksom
naturkunskap är påhittad.

Jag tror inte på varken eller.
Kravburk - 28 mar 12 - 00:38
LovesLL: Det är därför allt blir till en paradox, som troende tillhör det den fria viljan med guds frånvarande, prövningar och allt är något som man måste genomgå för att visa att man är troende på riktigt. Är man icke troende så menar man på att gud inte finns av just den anledningen att gud inte är där när världen behöver honom som mest.

Vi kan helt enkelt diskutera detta i evigheter, men att dra upp en logisk diskussion till något som är ologiskt är helt omöjligt.
ProstheticHead - 28 mar 12 - 00:36
Om han fanns, om det var helt sakert, sa skulle jag sjalvklart vilja det. Jag tror pa det jag ser, det som blir bevisat for mig. Det finns ingen poang i att fortsatta som forut om man har blivit motbevisad.

Maste bara saga att jag starkt motsatter mig tanken att vi alla ar smutsiga syndare som maste forlatas. Jag tror inte pa kollektiv skuld i nagot sammanhang och om det nu fanns en Gud sa tror jag faktiskt inte att han hade sett oss pa det sattet.
LovesLL - 28 mar 12 - 00:34
HoneyForever: Okej, men då svarar jag på den skriva frågan: nä, jag vet inte. Beror helt på hur det första intrycket blir, verkar han vara en schysst snubbe så visst. Men det skulle likagärna kunna vara tvärtom. Dessutom gillar jag inte allt han gjort genom tiderna. Och jag tycker det är rätt fittigt av honom att bara låta människor gå under pga krig, svält, fattigdom, orättvisor osv osv osv. Visst, människan har ett eget val och livet är en prövning (enligt kristendomen då).Men de som lever på t.ex. Afrikas Horn, hur mycket har de gjort för att få denna väldiga "prövning" som svälten är?
Kravburk - 28 mar 12 - 00:29
HoneyForever: Jag förstår helt hur du menar, men det blir ett problem oavsett. Våran fria vilja är i stort sett grundad på att gud inte finns här hela tiden. Problemet blir helt enkelt att om gud skulle visa sig så skulle det sluta med att vi gjorde saker av ren rädsla för vad som annars kan hända. De flesta som ligger på dödsbädden blir ju alltid skenheliga även om de levt hela sitt liv med tanken om att gud inte finns, samma problem skulle uppstå om gud faktiskt visade sig. Hela grejen är en paradox och vi kommer aldrig komma fram till en lösning på det. Jag väljer att inte tro nu, men när jag ligger inför döden så är jag nog så troende jag kan.

Man lever efter den fria viljan den tiden man lever, när man har levt sitt liv och vet att döden väntar runt hörnet så kommer man vilja se gud och hoppas.
Det här gör att jag inte tycker om religion alls, den lär oss hur vi ska vara för att vara rätt, det har inte med fri vilja att göra då. Den fria viljan ska grundas på ovetandet om vad som faktiskt händer när vi dör, tror vi på en högre makt utan att varken läsa eller lyssna på någon, det är då man är troende.
SoRandom - 28 mar 12 - 00:21
Jag skulle vilja lära känna honom OM han nu fanns, Ja.
Fett intressant. Tänk att bli bästa kompis med honom.
DÅ har man garanterat alla skyddsänglar runt sig(Djävulen kan inte sätta klorna i en) och en garanterad plats i paradiset.

Men nu finns han inte, så alla dessa påhitt om paradis, änglar o shit är bara fantasi för mig.

Men religion är något fint, i många fall. Bara jag som inte platsar in i någon.
HoneyForever - 28 mar 12 - 00:21
LovesLL.

Du måste självklart inte älska tillbaka men det är inte det jag frågar.
Jag känner att det du talar om inte riktigt är relevant, du tänker inte på vad jag frågar
HoneyForever - 28 mar 12 - 00:19
Kravburk.

Ja, den tanken är svår och så funderar även jag. Det låter ju lite som att "Tro eller dö".
Men jag tänker såhär. Människorna har en egen vilja. och Gud är ren, jag menar han är ju trots allt GUD. Han är allt gott och han strålar av härlighet.
Men det gör inte vi. Vi är inte rena. Vi har syndat, sårat, ljugit och mördat. Vi skulle inte klara av att vara med Gud därför. Han är så ljus att ingen smutsig varelse klarar av att vara i hans närhet. och Gud säger "kom till mig så förlåter jag dig. Då blir du ren" och då kan vi vara tillsammans med Gud för vi också är rena.
Men om vi väljer bort att bli förlåtna så kan vi inte vara bredvid Gud. Han vill ta hem alla människor till himlen, även de som gjort de värsta tänkbara saker men han kan inte för att de skulle förstöras, gå sönder av Hans härlighet. Då kan man säga "Ja men Gud kan ju välja att förlåta dom ändå så att dom också blir rena?" Men då kommer man ju tillbaka till det, då har ju människan ingen egen vilja. Och jag kan tycka att det suger ibland men vi HAR en egen vilja och även om Gud vill förlåta oss alla på sekunden
så kan han inte förlåta dom som inte väljer det. Det här vart lite luddigt men det är svårt att beskriva hur jag tänker...
LovesLL - 28 mar 12 - 00:07
Kravburk: Väl talat!
LovesLL - 28 mar 12 - 00:06
HoneyForever: Jag gillar inte min far. Och nej, det funkar inte alls. Bara för att någon älskar mig och vill "ta min hand" betyder väl inte det att jag automatiskt måste älska tillbaka?
Kravburk - 28 mar 12 - 00:06
Grejen är att frågan blir för svår att svara på, om en gud fanns så skulle de flesta vilja känna honom, vad skulle vi ha för val? Skulle gud finnas så tar jag det som ett bevis för en himmel och ett helvete. Hela grejen skulle innebära att ingen vågar något annat. Alla har ett val är något som man säkert komma säga till mig nu, men det blir inte ett val om någon bestämmer att tro på mig och jag förlåter dig, tro annat och jag förkastar dig.
HoneyForever - 28 mar 12 - 00:04
LovesLL.

Haha dejt. Det är ju din far ju! Okej, han kanske inte säger att han älskar dig men du vet att han gör det.
Det finns en Gud. Han älskar dig och vill vara med dig om du tar hans hand. Tar du den?
Funkar det? :)
LovesLL - 28 mar 12 - 00:03
dagg: Dejten var mer en metafor. Om någon gick fram till mig och sa "Hej, jag är Gud. Jag älskar dig." skulle jag mest bli rädd. På riktigt. För sånt är jävligt creepy.
HoneyForever - 28 mar 12 - 00:03
dagg.

haha smaaart ;)
LovesLL - 28 mar 12 - 00:00
Förstår inte vad din fråga har med kristendomen att göra.

Om det fanns en gud, ja, jag skulle väl titta på dennes hand och säga "åh", eller något. Tycker det är jävligt random av någon att säga "jag älskar dig" på första dejten.
HoneyForever - 27 mar 12 - 23:56
Ja, Nya testamentet tillhör ju Bibeln, och är Guds "nya förbund" som det står, nya löften till människorna. :)
HoneyForever - 27 mar 12 - 23:39
Xuvetyn.

Prova läsa nya testamentet! Det är ju det budskapet kristna står för!
HoneyForever - 27 mar 12 - 23:38
Dufwan.
Han skulle ju inte ödsla tid på dig, du skulle ju vara hans barn. Föräldrar som umgås med sina barn ödslar ju inte bort sin tid, eller?

dagg.
Ja, det är mycket ondska i Gamla testamentet men om man läser hur människorna var och behandlade varandra så kan man förstå att Gud blev arg. Han skapade ju dom och sa liksom "Jag skapade er mina barn, jag älskar er!" och dom tackade Gud igenom att döda varandra? Hur skulle man själv reagerat som Gud liksom?
Men ja, en del saker är hemska kan jag hålla med om. Men det var ju därför Gud sände Jesus, för att det aldrig mer skulle behöva vara så :)

PS. Testa fråga Gud om han finns, kanske han svarar ;)
Dufwan - 27 mar 12 - 23:28
Jag hade blivit besviken om Gud, skaparen av allt, ödslade sin tid på mig.

Skriven av
HoneyForever
27 mar 12 - 23:27
(Har blivit läst 277 ggr.)
Visa profil
Kommentera detta verk

Anmäl detta verk


Beskrivande ord